Monday, May 10, 2010

PDRM

Pagi Sabtu yang lalu berlaku lagi satu insiden "remaja ditembak polis" di Negeri Sembilan...Selepas insiden kematian adik Aminulrasyid Amzah pihak PDRM makin diperhatikan rakyat...Pelbagai ulasan dan spekulasi yang ditulis mengenai insiden kematian adik Aminulrasyid Amzah..Rasanya tidak perlu lagi ditambah... Apa yang perlu diperhatikan secara teliti sekarang adalah sikap Ketua Polis Negara yang seakan-akan tidak boleh menerima kritikan dan teguran lebih-lebih lagi selepas insiden kematian adik Aminulrasyid.

"Biarlah apa yang nak dikatakan oleh ahli politik, tapi saya ingin tahu sama ada anda mahu kami menguatkuasakan undang-udnang atau tidak.Kalau tak nak, saya akan beritahu orang saya supaya tidak lagi menahan kereta yang dipandu dengan cara mencurigakan atau mengambil tindakan terhadap pelumba haram yang bermaharajalela di jalan raya." (baca kenyataan penuh disini) Inilah kenyataan dari KPN yang tidak dapat menerima kritikan dari orang ramai lebih-lebih lagi selepas insiden kematian adik Aminulrasyid...Tidak cukup dengan itu KPN seakan-akan mengungut untuk sedia "sedia mengarahkan anggotanya supaya tidak lagi mengawal jika itu kehendak rakyat."

Dalam hal ini KPN bersikap sungguh tidak professional sekali...Bagi aku inilah sikap seorang KPN yang berkhidmat untuk pemerintah bukan untuk rakyat...KPN nampaknya terlupa bahawa PDRM itu "digajikan" oleh rakyat...jadi majikan PDRM itu adalah seramai lebih kurang 30 juta orang!!..Sememangnya PDRM memang tidak akan memuaskan hati semua rakyat Malaysia tetapi sekurang-kurangnya KPN harus bersikap terbuka dan berjiwa besar...Lebih mengusarkan jika sikap angkuh KPN ini menjadi ikutan anggota dan pegawai Polis yang lain..

KPN harus meminta maaf diatas kenyataan dan sikap angkuh beliau...jika berkeras, lebih baik rasanya jika beliau meletakkan jawatan..wakil dari pihak oposisi juga telah memberi tempoh kepada KPN selama sebulan atau berdepan dengan demonstrasi di seluruh negara...

Kritikan keras aku terhadap sikap angkuh KPN ini tidak dapat diterima oleh semua pihak...Lebih-lebih lagi seorang sahabat yang juga merupakan seorang Inspektor Polis...Beliau berpendapat pihak yang mengkritik KPN dan PDRM sebagai "berlagak pandai"..Beliau juga seakan-akan "merajuk" (mungkin terikut-ikut dgn KPN ar ni..) setiap kali tindakan KPN dan pihak Polis dipersoalkan...Aku dapat rasakan bahawa sahabat aku ni terasa dengan kritikan keras aku terhadap KPN...lebih-lebih lagi kerana aku melabelkan kenyataan KPN diatas sebagai kenyataan yang "bangang"...Mungkin dia menganggap kritikan aku ini ditujukan kepada semua anggota PDRM, walaupun sebenarnya tidak...Aku sangat menghargai usaha baik pihak Polis...aku juga berpendapat rakyat jelata dan pihak Polis harus bekerjasama bagi memastikan negara aman sentosa..

Sabtu yang lepas kita hampir digegarkan lagi dengan peristiwa "tembak"...Jika tidak kerana tindakan tepat dan pantas oleh Ketua Polis Negeri Sembilan Datuk Osman Salleh, mungkin kembali membara insiden kematian adik Aminulrasyid..Tindakan pantas Datuk Osman Salleh menggantung tugas  anggota polis berkenaan secara serta merta kerana melepaskan tembakan tanpa sebab kukuh dirinya terancam telah meredakan keadaan..Beliau juga berkata, "saya menganggap kejadian ini sebagai kesalahan menggunakan kuasa. Saya kesal dengan insiden ini kerana anggota terbabit telah menembak tanpa justifikasi yang telah ditetapkan oleh Ketua Polis Negara. Saya juga ingin meminta maaf kepada pihak keluarga mangsa." 

Inilah contoh sikap Pegawai Polis yang professional dan berjiwa besar...Syabas Datuk Osman Salleh!! KPN harus bersikap sebegini...Aku harap sikap dan tindakan Datuk Osman Salleh dapat dicontohi dan diteladani oleh semua anggota PDRM.

12 comments:

Sang Gabriel said...

Aku tertarik dengan ayat ini-"Bagi aku inilah sikap seorang KPN yang berkhidmat untuk pemerintah bukan untuk rakyat...KPN nampaknya terlupa bahawa PDRM itu "digajikan" oleh rakyat"

Anonymous said...

Morons like Perkasa talk about sacrificing. We have as yet to hear what sacrifices they are speaking about. Today, Malaysia is ruled by a single regime not so different from Burma. They call themselves UMNO. In fact, Malaysia has been under Emergency Rule for the past 40 years. Still in a state of Emergency Rule.

reek said...

Our current malay generation is racist now because they desperately want to hang on to privileges which I frankly believe it slowly causing the malay race to rot away and become a pathetic race on crutches dependent.

I think that malays are the most stupid idiots on earth – they might have big sized bodies bud in their heads, but they have puny brains.

Thus coming to the conclusion that they are the most stupid black blocks on earth – they are coloured black and stink like a garbage dump.

Does malays ever think twice about their religious? What if yours believe is not what you think!

You malays will rape anybody just for sexual pleasure. You didn't read about the malay who raped his own sister?

Not only that! They yell 5 times per day and expect to go to heaven! After committing so many sins like steal, rape, killing!

Malays are so stupid that deserve to be robbed by their own government. They in fact deserve to be raped as well. Maybe we were better off as British rule Malaysia after all.

Malays are jealous of Chinese, that is why they hate them. Americans are not jealous of Chinese, because they don't need tongkat. They buy a lot of Chinese goods. If they hate, they would have boycott the products. Bodoh!

Oh! Bodoh! Only blind man needs tongkat.

If Americans don't hate the malays, why is there so much bad press against Mahathir when he scolded the Americans? You malays are brainless and never read the newspaper. Everyday special rights here and there……….still like your tongkat so much!

You go to American embassy and see which country now is blacklisted? Did they blacklist Taiwan, Singapore, Hong Kong?

Even the Japanese look down upon the malays because they are just a bunch of fool, corrupt, lazy person who feed on the Chinese income tax for their existence.

The malays want to produce as many pig babies as they want, but doesn’t teach them what is honesty, hardworking, civilisation!






Everyday the only things the regime and its cronies do are to tell lies, nothing but telling lies!

On the other hand, the "mainstream media" is not doing any meaningful investigative reports but only helping the regime to spread lies.

Anonymous said...

The malays do not exist as a unique tribe but are the result of centuries of mix amongst various ethnic groups - migrants from Yunnan, Polynesia, Java, Sumatra, Turkey, Arabia, India, Siam, Cambodia, Laos.

Once they began to populate the Malayan Peninsula - (which wasn't named for the malay race but derives from the Tamil word for "mountain" - malai) they figured it would be advantageous to claim ownership of the land by dubbing it Tanah Melayu.

It was mostly a political part of various pirate bloodlines to create their own Promised Land.

GombakRock said...

1.aku pun tak faham ape kena mengena posting aku kali ni dgn komen2 rasis diatas...

2-this just shows that racism came in every colour,shapes and sizes...

3-oi anonymous I,reek & anonymous II (or are you the same person)!! you want to know what's wrong with this country??!!there are too many "malays","chinese" & "indians"... very few "MALAYSIANS"!!!

Johnny B. Rempit said...

Tahniah bro,

Kau dah dapat tarik perhatian wacko nutcases yang extremist ke blog kau.

Hahahahahaha...

You must be doing something right!

ABAnonsense said...

To anonymous/reek who give the racist remark.. you must have wake up on the wrong side of the bed...
Whatever...

Hadi.. aku agree with Johny.. Saham blog kau dah naik walaupun komen die xde kena mengena pun. Cut and paste je kot die tu. Keep up the good work!!!

Anonymous said...

hahahahaha...di, ade gak orang yg tak paham 'racism in the true sense' yg bace blog ko ni ;p -haaziq-

Komrad 136 said...

kalau dahulu . polislah yang buat kita rasa selamat tetapi sekarang ini polislah yang buat jadi takut dan gusar . baik kita rasa selamat dengan anjing polis sahaja . kerana polis dan penjenayah sama sahaja kastanya .

Anonymous said...

Mereka yang ngutuk polis juga antara pesalah-pesalah (mungkin pesalah jalanraya atau mungkin juga penjenayah) yang takut. Jadi api-apikan rakyat supaya takut ngan polis, jadi bila rakyat takut ngan polis senanglah mereka melakukan jenayah serta menambah lagi koleksi jenis jenayah mereka. SEBAB APABILA POLIS DAH RAKYAT TAK PERCAYA, mereka akan menubuhkan kongsi gelap ke, mafia ke, yakuza ke DAN PUNGUT WANG PERLINDUNGAN DARI RAKYAT. Jadi yang BODOH RAKYAT, yang KENA RAKYAT.

Memang 30 juta rakyat yang gajikan polis, tapi RAKYAT perlu tahu apa yang mereka hendak. Bukan dengan cakap sorang dua yang ada maksud lain. Memang ada satu dua kesilapan TETAPI jangan dengan satu dua kesilapan itu terus nak stop tugas polis. Sebab kalau polis dah tak bertugas RAKYAT NAK BERGANTUNG PADA SIAPA LAGI, ADAKAH PADA PENJENAYAH, PEROMPAK, PEROGOL, PEREMPIT, PENGGANAS, AHLI POLITIK BODOH YANG SENANG KENA 3B (BANGANG, BODOH, BAHLUL)OLEH 5P DI ATAS.

TAPI bagi mereka yang rasa tak selamat duduk MALAYSIA atau rasa tak selamat dengan polis Malaysia, dialu-alukan untuk berambus dari Tanah Malaysia, pergilah bawa diri koraang yang korang rasakan perfect tu kemana-mana negara yang nakkan korang, yang puji Singapura pergile ke Singapura, yang puji Burma pergile ke Burma, yang puji Amerika pergile ke Amerika, yang puji yahudi pergile negara yahuditu.

Unknown said...

Your Affiliate Money Printing Machine is waiting -

And making money online using it is as simple as 1...2...3!

Here is how it works...

STEP 1. Tell the system what affiliate products you want to push
STEP 2. Add some push button traffic (it LITERALLY takes JUST 2 minutes)
STEP 3. Watch the affiliate system grow your list and sell your affiliate products all by itself!

So, do you want to start making money?

You can test-drive the system for yourself risk free...

Anonymous said...

UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT