Thursday, June 3, 2010

Wayang Ip-Man dan revolusi mental masyarakat tionghua

Setelah hanya melihat wayang Ip-Man yang pertama melalui dvd, aku bertekad untuk menonton Ip-Man 2 di panggung wayang. Tekad ini menjadi kenyataan baru-baru ini dan aku sangat berpuas-hati. filem-filem Ip-Man bukanlah satu filem aksi kung-fu yang tipikal...menekankan senibela-diri sebagai senibudaya dan warisan sesuatu kaum adalah aspek utama yang membezakan filem ini dari filem-filem aksi senibela-diri yang lain.

Aku menyedari wujud lagi satu paparan tersirat dalam filem Ip-Man & Ip-Man 2..dan ini telah menyebabkan aku lebih kagum dengan filem-filem Ip-Man..Aku tidak tahu sama ada pembikin filem-filem Ip-Man ini sedar bahawa mereka telah memaparkan revolusi mental masyarakat tionghua..

Di awal filem (Ip Man 1)..Ip Man dipaparkan sebagai seorang hartawan yang berbudi-pekerti..walaupun boleh dikatakan Ip Man merupakan penggila seni kung-fu, dia tidak berminat untuk mengambil anak murid apatah lagi membuka sekolah kung-fu nya sendiri..Pekan Foshan digambarkan sebagai sebuah pekan yang mewah dipenuhi peniaga-peniaga dan usahawan..rakan-rakan penggila kung-fu seperti Ip-Man juga terdiri dari kalangan peniaga dan usahawan..Dikala ini masyarakat tionghua dipaparkan mementingkan kesopanan dan budi pekerti. Kerana ini Ip-Man disanjung tinggi di pekan Foshan..bukan saja kung-fu nya terulung, budi-pekertinya juga tinggi.

Semua ini berubah di pertengahan filem (Ip Man 1) pabila Jepun sampai ke Foshan dan merampas harta-benda penduduk..Lantas menyebabkan penduduk pekan Foshan jatuh miskin..Pada filem Ip Man 2 pula watak Ip-Man mula berubah..Ip Man telah berhijrah ke Hong Kong..Ip Man yang dahulu seorang hartawan kini tidak lagi berharta..Untuk menyara hidup beliau ingin membuka sekolah kung-fu. Secara bersahaja Ip-Man mendahulukan pembayaran yuran dari upacara minum teh (upacara menandakan permulaan perguruan seseorang)..Ini kerana dia harus membayar sewa rumah yang sudah tertangguh sekelian lama..Akan tetapi Ip-Man dari dahulunya bukanlah seorang yang  mementingkan upacara yang lebih kearah menunjukkan gah..

Ip-Man menghadapi kesukaran untuk mengajar kung-fu di hong-kong kerana dibelenggu oleh peraturan-peraturan yang tidak masuk akal..sekolah-sekolah kung-fu di hong-kong pula diuruskan seakan-akan kumpulan kongsi gelap..kung-fu bukan lagi dilihat sebagai warisan senibudaya tetapi punca rezeki dan periuk nasi...aku berpendapat dari kesukaran hidup terbitnya sifat kiasu. Jika tidak tahu apa itu kiasu sila ke sini.

Persoalan yang aku mahu timbulkan disini, adakah manusia akan lupakan budi-pekerti,budaya dan warisan pabila dihimpit kesusahan? adakah nilai-nilai murni hanya diamalkan pabila kita hidup dalam keadaan yang selesa? Ip Man sememangnya seorang lelaki yang ulung..dikala dihimpit kesusahan dia maseh berpegang-teguh kepada nilai-nilai murni seperti diwaktu beliau bergelar seorang hartawan.. Pegangangnya bahawa kung-fu merupakan seni warisan budaya dan bukannya wadah untuk seseorang menunjukkan kekuatan juga maseh utuh...Dikala Ip-Man dikelilingi dengan manusia bersifat kiasu, dia maseh unggul..

Sifat kiasu terbit dari kesusahan hidup..Ip Man bukanlah lagi seorang "anak tempatan"...dia kini telah berhijrah ke hong kong...dia seorang "pendatang"..membincangkan sifat kiasu di kalangan rakyat malaysia..sifat ini dikatakan menebal dikalangan pendatang awal dari masyarakat tionghua kerana kesukaran hidup terutama sekali pabila mereka menjejakkan kaki ke tanah melayu sebagai "buruh terikat" atau lebih dikenali sebagai ku li .

Ini tidak bermaksud sifat kiasu itu ekslusif untuk kaum tionghua sahaja..sifat kiasu tidak mengenal kaum!! kebelakangan ini kita lihat orang malaysia makin kiasu..terutama sekali dikalangan mereka yang duduk di Kuala Lumpur...kenapakah ini berlaku?? adakah kerna hiruk-pikuk ibukota?? adakah ini hasil dari "pembangunan" dan "kemodenan"...aku berpendapat ini disebabkan faktor "hijrah"..

Ibukota merupakan tempat utama penghijrahan dari segenap pelusuk negara...apabila seseorang itu berhijrah ke ibukota, survival menjadi fokus utama..perkara lain diketepikan..disini munculnya sifat kiasu...yang menjadi lucu sifat kiasu ini hilang serta merta pabila perantau ini pulang ke kampung halaman..Ini mungkin kerana di bandar itu wang menjadi ukuran...di kampung bukan wang yang dipandang tinggi.

Aku mahu ulang sekali lagi, sifat kiasu tidak mengenal kaum..sifat kiasu ini hanya tiada pada mereka yang berpegang teguh pada ajaran agama dan berbudi-pekerti...janganlah kita terikut-ikut arus "permodenan" kapitalis yang telah mewujudkan sifat kiasu ini..

11 comments:

Anonymous said...

di, my wife said 'kiasu' if shopping Black Friday takpe ;p heheheh -haaziq-

fargoman said...

Malay history start from Parameswara who escape from Indonesia and settle in Melaka. During his time, Laksamana Cheng Ho visit Melaka seven times.

Melaka need the protection of the China from the invasion of the Siamese. Without Cheng Ho, there won't be malay history, instead you have Siam history.

I pity Malaysian Muslims, you probably are the least free people in this world! Even Indonesian Muslims are allowed to practice apostasy when they become adults!

ruyom said...

The Chinese came to Malaysia more than 1000 years ago, while the Indians came here almost 1030 years ago. Kota Gelanggi and Lembah Bujang are proof of these early settlements.

kok said...

Then let me re-quote Lee Kuan Yew:

Singaporean politician Lee Kuan Yew of the PAP, who publicly questioned the need for Article 153 in parliament, and called for a "Malaysian Malaysia".

In a speech, Lee Kuan Yew bemoaned what would later be described as the Malaysia social contract:

"According to history, malays began to migrate to Malaysia in noticeable numbers only about 700 years ago. Of the 39% malays in Malaysia today, about one-third are comparatively new immigrants like the secretary-general of Umno, Dato Syed Jaafar, who came to Malaya from Indonesia just before the war at the age of more than thirty. Therefore it is wrong and illogical for a particular racial group to think that they are more justified to be called Malaysians and that the others can become Malaysians only through their favour."

Eventually, and Singapore became an independent nation in 1965, with Lee Kuan Yew as its first prime minister.

romsam said...

Hahaha! Shows how completely clueless malays are of the history of this land.

The Orang Asli are the original race of this land.

The malays themselves are only a small ethnic race that conquered the peninsular later.

Worst, what many term as 'malays today' are not actually the original malays of ancient times but 'adopted malays' from other ethnicities such as the Acehnese, Bugis, Minangkabaus and Tamil Muslims.

oversee said...

Well, UMNO managed to achieve one thing. The BTN-type morons, have been overwhelmingly successful in brainwashing todays 27 million citizens.

Who says that the peninsular was always called Tanah Melayu? This is a recent British term!

Tanah Melayu was never the name until the British came and colonized the peninsular.

Malai means hill in Tamil; as to describe the Titiwangsa range on the said peninsular since the 2nd century by the Gujerati traders who set up their formidable Hindu empire at Lembah Bujang.

coolooc said...

Yes. Every human have a working brain except malay, even the malay itself agree. Malays are stupid, lazy and idiotic. Malays are the most stupid human race ever exits.

Of course Chinese is way smarter and more superior in every fucking way compared to a retarded malay. Chinese is a world race, a race with pride, with a great history and civilisation, we are hardworking and clever, every country lead by Chinese is strong and rich.

This is not self compliment but prove can be seen at Taiwan, Singapore and China. China has an economic growth so fast it has never happen in any other country before. Even the Americans agree.

What is malay? Malay is just a tiny piece of cow dunk left over in this earth. No one like malay. Don't agree? Show me which country lead by malay is well developed?

Hahaha. Malay should be left for extinction from this world as they are a bunch of stupid retarded lazy asshole.

warokkini said...

aku setuju dengan statemen ini ...:(Aku mahu ulang sekali lagi, sifat kiasu tidak mengenal kaum..sifat kiasu ini hanya tiada pada mereka yang berpegang teguh pada ajaran agama dan berbudi-pekerti...janganlah kita terikut-ikut arus "permodenan" kapitalis yang telah mewujudkan sifat kiasu ini..) tetapi sebuah budaya boleh berkembang sesuai dengan kebutuhan jaman, tetapi gigih memegang nilai substansinya <

warokkini said...

Oww, what kok says illustrate humility of the human mind, which is not feasible in this modern era. profokatif statement, ambitious and heartless that show say it is not able to uphold his nation's culture of virtue.

Unknown said...

If you're trying to burn fat then you absolutely need to start using this brand new personalized keto plan.

To produce this keto diet, certified nutritionists, personal trainers, and professional cooks united to produce keto meal plans that are effective, painless, cost-efficient, and enjoyable.

From their grand opening in 2019, hundreds of individuals have already remodeled their figure and health with the benefits a certified keto plan can offer.

Speaking of benefits: clicking this link, you'll discover eight scientifically-confirmed ones given by the keto plan.

Anonymous said...

UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT