Monday, March 8, 2010

Menjadi "ORANG"

 Semalam selepas selesai jualan sempena Art for Grabs (aku jual buku) aku dan member aku pun pergilah minum...member aku ni bagi aku seorang pekerja senibudaya. sepenuh masa..dia seorang penulis dan pemuzik...baru-baru ini dia mula berjinak-jinak dengan bidang lukisan...bleh tahan "avant-garde" gak ar mamat ni!!borak punya borak tiba-tiba member aku cakap;

teruna avant garde: aku boring btol kalau lepak dengan budak-budak sekolah aku...
aku: apasal?
teruna avant garde: baru-baru ni lepak ada member aku kata..."akhirnya jadi orang gak aku"...pastu dia tanya aku.."kau bila nak jadi orang??"...bengang gila aku dia tanya aku camtu!!
aku: haha...abes tu skang ni dia ingat kau jadi apa??monyet??haha
teruna avant garde: benda-benda camni yang menyebabkan aku malas nak lepak dengan budak-budak sekolah aku nih...

*secara amnya di malaysia ni kita hanya akan jadi "orang" bila ada kerja,ada gaji bulan-bulan dan ada kereta... Formulanya camni: 

   Kerja makan gaji + kereta = ORANG

akan tetapi bagi sesetengah kelompok masyarakat formula diatas pun belum cukup lagi...derang ni punya formula camni lak:

Kerja Makan Gaji + Kereta + Kahwin = ORANG

ada pulak berlaku kalau setakat kahwin je belum cukup lagi untuk jadi lelaki atau wanita yang sempurna...kena ada anak dulu barulah jadi lelaki/wanita sempurna...campurkan dengan kerja makan gaji dan kereta lalu terhasillah "orang"...penaakulan mantik nye camni lak:

Kerja Makan Gaji + Kereta + Kahwin + Keluarga = ORANG = Kehidupan Sempurna = KEGEMBIRAAN

berbalik pula kepada perbualan aku dan member aku;

teruna avant garde:aku bengang gila dengan orang yang camtu!!
aku:aku tak bengang dengan derang brader...malahan aku kesian...
teruna avant garde:eh, kenapa lak?
aku: yelah...aku kesian gila dengan derang sebab kehidupan derang diertikan dengan definisi yang materialistik...tanpa kerja makan gaji dan kereta derang, kehidupan mereka ni tak membawa apa-apa erti... kesian... tapi  kita takleh nak salahkan derang ni 100%... dah masyarakat kita  sememangnya tidak menghargai warisan senibudaya.. alangkan bahasa kebangsaan pun tidak dimertabatkan... negara membangun memang camni... fikir nak maju dan membangun... tapi  sendiri tak faham maksud pembangunan dan kemajuan itu...ciptaan kapitalis yang paling  menjahanamkan ummat manusia adalah  kewujudan "middle-class"... derang tatau yg derang ni  jadi hamba kepada  tauke-tauke kapitalis... derang selesa je makan gaji... pastu consume  segala bagai produk para kapitalis bangsat yang dihasilkan menggunakan darah keringat kaum buruh... aku kesian dengan derang  ni... derang ni sebenarnya "CONSUMER CLASS" ..derang ni macam haiwan ternakan.. haha
teruna avant garde: yeke?haha
aku:tapi tak semua orang makan gaji camtu...  ada yang makan gaji tapi  luar ofis jadi aktivis... seni ke ngo ke politik ke...orang-orang camni memang aku respek gila!..aku kesian dengan golongan "haiwan ternakan" yang maseh tak sedar tu...


adakah hidup aku sempurna??
entahlah...
adakah aku selesa??
tak tahu camne nak jawab...nak kata susah tu taklah..tapi selesa sangat pun tak jugak...dan aku pun tak "mengejar keselesaan" sebab bagi aku "keselesaan" ini melekakan...
adakah aku gembira?
alhamdulillah..sudah tentu!
kenapa?
sebab aku pilih untuk jadi gembira!!kegembiraan itu tidak memerlukan sebab..

14 comments:

NoerMMMaN said...

Satu lagi yang GombakRock xcakap, "kalau dah kawin, tapi tak puaskan bini ko, ko tak cukup jantan la..."

- Teruna Avant-Garde..

gabanMorka said...

people laugh coz we are diffrent, we laugh becoz they are all the same..
p/s:proud to be urself

dukeskywalker said...

mmg la subjektif kegembiraan tu..
ada orang nampak gembira tapi sebenarnya tak gembira..

ijad said...

entry yang menarik...

Azwan Ali said...

parent suruh blaja rajin2..daptkan pointer grade dekan 3.5 ke atas,senng nk dilistkan interview...tp ko kuat demo demo sana sini...pastu blaja haprak...salahkan kerajaan x bagi ko duit nak beli umah,kete,kawin......x ke sengal namenye tu bro......

GombakRock said...

azwan ali;
aku tak faham ape yg kau cuba sampaikan...bleh tlg jelaskan tak?

Cioara Andrei said...

Foarte interesant subiectul postat de tine. M-am uitat pe blogul tau si imi place si am sa mai revin sa-l vizitez. O zi buna

Anonymous said...

definition 'orang' for me: when u become a parent! it is the hardest thing u'll ever LOVE :) -haaziq-

Faizah Roslaini said...

Meletakkan material sebagai ukuran kegembiraan adalah satu anggapan yang dangkal kan? Maksud saya saya tak faham bagaimana tanggungjawab utk merasa gembira atau bahagia boleh diletakkan kepada sesuatu barangan atau benda, berbanding terhadap diri sendiri.

Salam kenal GombakRock. Saya bloghopping dari blog Johnny.

j or ji said...

dunia luas,manusia berbagai.tapi satu malam tu,aku dengar seorang mamat MLM sedang memberi syarahan kepada downlinenya di sebuah mamaks.

ayat dia "daripada kita membuang masa tengok bola tu,lebih baik kita.."

dalam hati aku,kalau dekat aku kau cakap macam tu,memang aku mengamuk! :P

GombakRock said...
This comment has been removed by the author.
GombakRock said...

haaziq;
gua sependapat dgn lu

puan faizah;
terima kasih kerana sudi ziarah.. singgah la selalu walupun blog ni jarang diupdate..haha

j or ji;
langsung tak "respek the den" ar mamat tu..cuba dia cakap camtu kat ayahanda ebby yus..mau kena pelempang "koncing manih" mamat tu.. haha

Anonymous said...

This opened my eyes!
Hopefully will do the same to you!
Please see before you judge!

ZEITGEIST: ADDENDUM

http://www.zeitgeistmovie.com/

Money as debt

http://www.youtube.com/watch?v=vVkFb26u9g8

project camelot magnetic motor

http://www.youtube.com/watch?v=hkgyY47duCM

Importante please pass forward

gbpencen said...

Tiada siapa yang sempurna... tak mengapa, asalkan kita sering mencari kesempurnaan.. salam