Friday, September 11, 2009

Malas membaca, suka mendengar??

Tadi saya terbaca ayat ini di blog Tukar Tiub @ Hishammuddin Rais....
"MELAYU MALAS MEMBACA …. SUKA MENDENGAR" (utk artikel penuh sila ke sini)


Komentar dari tukar tiub ini membuatkan saya berfikir sejenak..."benarkah melayu ni malas membaca hanya suka mendengar??"... mungkin benar ...kerna dikalangan keluarga,sahabat,rakan serta kenalan saya mereka yang rajin membaca boleh dikira dengan jari...apatah lagi mereka yang kerap membeli buku...
Lalu saya teringat Utusan Malaysia pernah melaporkan bahawa;
"negara kita mempunyai 500 000 blogger yang aktif...statistik ini meletakkan Malaysia diantara negara tertinggi didunia dalam aktiviti blogging sebaris dengan Indonesia dan negara-negara Kesatuan Eropah"(sumber disini).

Jika negara kita ramai bloggers maksudnya ramai jugalah yang rajin membaca kerna Sasterawan Negara A.Samad Said apabila diajukan soalan "bagaimana mahu jadi seorang penulis?" beliau menjawab "Ada 5 perkara perlu dilakukan...1-Membaca, 2-Membaca 3-Membaca 4-Membaca 5-MENULIS"...
Mungkin juga Melayu ini malas membaca...seingat saya sewaktu zaman di universiti dahulu teman-teman sekuliah dan seuniversiti dengan saya jarang membeli buku teks...hanya fotokopi sahaja...nak baca buku teks lagi lah!!! hanya harap kepada nota sahaja...itupun fotokopi dari orang lain punya (saya juga pernah termasuk didalam golongan ini..haha)...Mungkin pada waktu itu kami tidak mampu nak membeli semua buku teks kerna harganya yang kurang "mesra-pelajar"...tapi apabila sudah melangkah ke alam pekerjaan saya dapati kebanyakkan dari teman-teman saya amat jarang membaca apatah lagi membeli buku...ada juga yang sampai tahap langsung tidak membaca surat khabar...alasan seperti biasalah..."takde masa"...


Pengalaman saya sebagai "penggiat" industri penerbitan dan pemasaran buku adalah rakyat Malaysia tidak suka membeli buku...Ini sekaligus mengatakan yang kita tidak suka membaca... Terus-terang saya katakan bahawa membaca itu bukanlah kegemaran rakyat Malaysia dan orang Melayu..Apa yang saya nampak ialah kita rakyat Malaysia suka kepada perkara-perkara yang "sensasi"... Kerna itulah membaca dan menulis blog itu sangat digemari dikalangan kita sebab itu aktiviti yang "sensasi"...Begitu jua dengan medengar muzik dari luar,menonton filem luar dan pergi konsert-kosert artis luar...kerna itulah aktiviti-aktiviti yang "sensasi"...


Oleh itu sempena Hari Kemerdekaan yang ke-52 dan Hari Malaysia yang bakal menjelang ini marilah kita menyemai sikap suka membaca dan berusaha bagi menjadikan aktiviti membaca itu kegemaran nombor 1 rakyat Malaysia...Jangan sesekali kita lupa bahawa "membaca itu jambatan ilmu" serta ayat Al-Qur'an yang pertama diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w ialah "Iqra' " ...yang membawa maksud "BACALAH"...

1 comment:

dukeskywalker said...

haha.. menarik kupasan kali ni.. aku pon tergolong yg tak membeli buku, aku bayar streamyx, jadi menfaatkan sepenuhnya teknologi canggih yg ada..

sbenarnya membaca tak kisah apa jua jenis bacaan pun.. tapi itulah ramai nya cenderung kepada jenis bacaan "pancaindera"...

membaca sebenarnya membantu kita utk berkomunikasi terutamanya dgn rakan sekerja, boss-boss dan juga client selain daripada menambah ilmu pengetahuan..